Inarinsaamen kielen yhdistys dokumentoi ja edistää inarinsaamen kielen käyttöä julkaisemalla kirjoja ja sanomalehtiä sekä tutkii inarinsaamea yhteistyössä Oulun yliopiston ja Norjan arktisen yliopiston kanssa. Viime vuosina yhdistys on tuottanut omakielistä kirjallisuutta sekä käännättänyt nuortenkirjallisuutta eri kielistä.

Yhdistys ylläpiti kielipesiä vuosina 1997–2021. Kielipesätoiminta siirrettiin Inarin kunnalle vuonna 2021. Kielipesät toimivat edelleen samalla periaatteella kuin yhdistyksessäkin. Yhdistys tekee yhteistyötä kielipesien kanssa.

Jos haluat tietää lisää inarinsaamen kielestä, katso tämä video.

Yhdistystä on sponsoroinut vuodesta 2021 saakka Peerâ Hotels & Cottages: Hotelli Sodankylä / Budget Hotel Karhu / Kartanohotelli Karolineburg / Hotel Kajanus / Budget Hotel Raahe / Peurasuvannon Lomakylä / Log Villa Tietotunturi.